12 januari 2024

De invloed van online recensies op werkgeversreputatie

Dat digital een grote invloed heeft op alles wat we doen, is een understatement. Maar heb je er wel eens over nagedacht wat negatieve recensies met je reputatie doen bij werkzoekenden?

En dan hebben we het niet alleen over Gen Z. Ook de boomers en millennials bekijken recensies van een potentiële werkgever voor ze solliciteren, net zoals ze restaurants en hotels beoordelen.

Neem contact op

Die recensies kunnen aanzienlijke impact hebben op het aantal respondenten voor een vacature. In een krappe arbeidsmarkt kunnen positieve en negatieve recensies het verschil betekenen tussen het snel invullen van een open positie en stagnering van de bedrijfsgroei.

In dit artikel onderzoeken we de nuances van deze invloed en bieden we je inzicht in effectief online reputatiemanagement. Zo vul je straks posities sneller in door middel van een goede werkgeversreputatie.

 

Trends en statistieken over online recensies

De impact van online recensies op de werkgeversreputatie is niet te onderschatten. Hoogleraar psychologie en wereldberoemd auteur Robert Cialdini heeft ‘sociale bewijskracht’ niet voor niets opgenomen in zijn zeven beïnvloedingsprincipes. Wij mensen hechten waarde aan de mening van anderen. Dat is ook de reden dat we even de recensies van een onbekend restaurant checken voordat we naar binnen stappen. Die trend waait nu over naar de arbeidsmarkt.

Een interessante statistiek is dat kandidaten niet alleen kijken naar de inhoud van de recensies, maar ook naar de frequentie en actualiteit. Bedrijven met regelmatig geplaatste, positieve recensies zien we als iets goeds. Anderzijds kunnen verouderde of overwegend negatieve recensies leiden tot een daling in het aantal kwalitatieve sollicitaties. Aan een goede recensie uit 2018 hechten de meeste mensen waarschijnlijk wat minder waarde, in 6 jaar tijd kan er veel veranderen.

Iets anders dat aandacht verdient, is de reactie van bedrijven op recensies. Hoe ga je ermee om? Is het een zure secretaresse die klanten laat weten dat het hun eigen schuld is, of los je alles goed op? Dat schetst een beeld van hoe je met klanten (en waarschijnlijk ook met collega’s) omgaat.

Deze trends en statistieken laten zien hoe belangrijk het voor bedrijven is om een proactieve houding aan te nemen ten opzichte van online reputatiemanagement. Het monitoren en verbeteren van de online aanwezigheid kan grote impact hebben op het succes van je wervingscampagne.

Nu is het tijd om door te pakken. Hieronder delen we wat tips waarmee je een strategie opzet voor reputatiemanagement.

Tips voor effectief reputatiemanagement

Effectief reputatiemanagement is dus essentieel op meerdere fronten. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het neemt aardig wat tijd in beslag – afhankelijk van het aantal recensies dat je ontvangt op wekelijkse basis. Hier zijn enkele tips om dit goed te doen:

Tip 1: actieve betrokkenheid

Wees actief betrokken bij online platforms waar recensies worden geplaatst, zoals LinkedIn, Glassdoor en Indeed. Houd in de gaten wat er over je organisatie wordt gezegd en reageer op feedback, zowel positief als negatief.

Tip 2: authentieke reacties

Wanneer je reageert op recensies, kom dan met authentieke reacties en ben transparant. Een standaard antwoord dat je overduidelijk hebt gekopieerd uit een bestandje kan onpersoonlijk overkomen. Toon begrip voor de feedback en onthoud dat potentiële klanten en werknemers je reacties zien.

Tip 3: identificeer verbeterpunten

Baal niet van negatieve recensies, maar zie ze als verbeterpunten en bedankt de klant of (ex-)werknemer daarvoor. Werk actief aan oplossingen en communiceer dit in je reacties.

Tip 4: bouw aan een positieve bedrijfscultuur

Een positieve werkomgeving reflecteert zich in de recensies. Als je investeert in het welzijn van je werknemers, hun ontwikkeling en vaardigheden, zie je dit terug in de recensies. Dit zien potentiële werknemers ook.

Tip 5: online imago management

Besteed aandacht aan je online aanwezigheid. Dat betekent niet alleen reageren op recensies, maar ook actief deelnemen in sociale media, het delen van bedrijfsnieuws en het meenemen van volgers in de dagelijkse gang van zaken.

Heb je geen idee hoe je hiermee begint? Of is er niemand op kantoor met tijd? Denk dan na over stagiaires, Gen Z weet alles van Instagram, TikTok en andere online aanwezigheid. Ze doen niets liever, win-win!

Tip 6: train je personeel

Zorg ervoor dat je personeel getraind is om goed om te gaan met positieve en negatieve (online) feedback. Laat ze bijvoorbeeld een training volgen. Dit komt je online reputatie ten goede.

Tip 7: monitor regelmatig

Online reputatiemanagement bevat niet voor niets het woord ‘management’. Het is niet alleen soms recensies checken en daarop inhaken. Maak er echt een strategie van en evalueer regelmatig.

Door deze tips toe te passen, kun je als werkgever een sterke en positieve online aanwezigheid opbouwen die niet alleen helpt bij het aantrekken van talent, maar ook bij het behouden van waardevolle werknemers. Een goede werkgeversreputatie begint van binnenuit.

 

Case studies  – positieve en negatieve voorbeelden

Alles is beter te begrijpen met wat voorbeelden. Daarom delen we hieronder twee case studies, zowel een negatieve als positieve.

Negatieve impact – technologische sector

Bedrijf X, een middelgrote onderneming in de technologische sector ondervond problemen door een aantal negatieve recensies. Werknemers uitten hun onvrede over het management en de werkcultuur op platforms zoals Glassdoor. Deze recensies lieten een gebrek aan waardering en communicatie zien binnen het bedrijf. Ook werd duidelijk dat ze last hadden van een hoge werkdruk.

Dat zijn geen fijne vooruitzichten voor een potentiële werknemer. De gevolgen waren dan ook niet mals. Het bedrijf groeide jaar na jaar, maar dat stopte toen er te weinig nieuwe sollicitaties binnenkwamen. De reden? Je raadt het al: er was niet gereageerd op de negatieve recensies. Over een gebrek aan communicatie gesproken…

Positieve impact – gezondheidssector

Aan de andere kant hebben we bedrijf Y, een start-up in de gezondheidssector met een uitstekende werkgeversreputatie dankzij proactief reputatiemanagement. Het bedrijf staat niet alleen klaar voor haar medewerkers, het neemt klanten ook mee in de dagelijkse gang van zaken en geniet daardoor populariteit. Werknemers delen regelmatig updates van de projecten waaraan zij werken en krijgen de ruimte om een personal brand op te bouwen.

Toen er – door flinke groei – vacatures geplaatst werden, waren deze in een mum van tijd ingevuld. En ook die nieuwe werknemers werden natuurlijk voorgesteld door middel van een leuke video, over reputatiemanagement gesproken.

 

Conclusie – Hoe belangrijk zijn online recensies voor de werkgeversreputatie?

Hopelijk is het na het lezen van dit artikel duidelijk hoe belangrijk online recensies zijn in het digitale tijdperk waarin we leven. Ze vormen een bron van informatie voor potentiële werknemers en beïnvloeden hun uiteindelijke keuze voor jouw bedrijf.

Bij Werkcentrum Groep begrijpen we als geen ander dat effectief reputatiemanagement – met name online – niet eenvoudig is. Daarom helpen we onze relaties daarmee. Zo vullen we samen die openstaande positie nóg sneller in en groeit jouw bedrijf door.

Benieuwd hoe we dit voor partners doen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, dan vertellen we je er meer over.

Neem contact met ons op

Werd je vraag niet beantwoord in onze veelgestelde vragen of wil je graag een afspraak met ons maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail. Je kunt ons ook een WhatsAppje sturen!

0492 565 532 06 388 21 454 info@werkcentrumgroep.nl
  • Door gebruik te maken van het contactformulier ga je akkoord met de verwerking van je persoongegevens volgens onze privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij werken samen met de volgende bedrijven: