19 januari 2024

Hoe draag je bij aan de ontwikkelingsmogelijkheden van je werknemers?

In het bedrijfslandschap van vandaag de dag is de ontwikkeling van werknemers belangrijker dan ooit.

Waar men vroeger met gemak 25 jaar doorbracht op dezelfde werkplek, switchen werknemers nu sneller omdat het gras bij de spreekwoordelijke buren groener is. Om dit te voorkomen, zul je bij moeten dragen aan de ontwikkeling van je werknemers. Dit maakt het ook leuk

Neem contact op

In de huidige wereld verouderen kennis en vaardigheden snel doordat nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden zich in rap tempo opstapelen. Dat maakt de voortdurende ontwikkeling van medewerkers zelfs essentieel voor het voortbestaan van elke organisatie. Denk je nu aan het aanbieden van trainingen of cursussen? Dan zit je verkeerd. Het gaat namelijk veel verder dan dat. Het is een diepgaand proces dat de basis vormt van een bedrijfscultuur die de persoonlijke én professionele groei van professionals omarmt.

In dit artikel ontdek je hoe je een cultuur van continu leren ontwikkelt en wat dat voor effecten heeft. Wie dit spelletje begrijpt, zal de wedstrijd winnen. En wij helpen je met dit artikel het spel begrijpen. Laten we van start gaan!

 

Creëer een cultuur van continu leren waar medewerkers ontwikkelen

Kijk je naar vooruitstrevende organisaties die groeien als kool, dan zie je telkens één patroon terugkomen: een diepgewortelde cultuur van continu leren. Bij Google krijgen werknemers bijvoorbeeld veel tijd om zichzelf voortdurend te ontwikkelen. Die cultuur stimuleert niet alleen persoonlijk groei, maar drijft ook innovatie en vooruitgang binnen het bedrijf aan. Helaas is het niet zo gepiept, het creëren van zo’n leeromgeving is een proces dat inzet vereist van zowel management als werknemers zelf.

Allereerst is het belangrijk dat het management de waarde van een leven lang leren erkent en uitdraagt. Dit betekent niet alleen dat je dit terug laat komen tijdens meetings, maar dat je ook het goede voorbeeld geeft door zelf te blijven ontwikkelen en trainingen te volgen. Ook zul je open moeten staan voor nieuwe ideeën van anderen. Door zelf te blijven leren, toon je als leider aan dat ontwikkeling een doorlopend proces is dat op elk niveau van de organisatie wordt gewaardeerd.

Daarnaast moet het management ervoor zorgen dat werknemers toegang hebben tot verschillende leer- en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit kan variëren van traditionele workshops en seminars tot online cursussen en eigen e-learning platforms. Maak de omgeving toegankelijk, relevant en stem deze af op de behoeften en interesses van werknemers.

Een ander belangrijk element in het creëren van een cultuur van continu leren is de integratie van leren in de dagelijkse werkzaamheden. Dit kan bijvoorbeeld door tijd en ruimte te bieden voor werknemers om aan zelfstudie te doen en kennis te delen met collega’s. Moedig werknemers aan om nieuwe opgedane vaardigheden en kennis in de praktijk te brengen. Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en motiveert andere collega’s om hetzelfde te doen, zij zien hun collega namelijk groeien.

Feedback en erkenning

Wie feedback krijgt, kan groeien. En wie erkenning krijgt, voelt zich gezien en wordt gemotiveerd om door te zetten. Werknemers moeten het gevoel hebben dat hun inspanningen op het gebied van leren worden gewaardeerd en dat er geluisterd wordt naar hun feedback over leerprogramma’s. Plan daarom regelmatig evaluatiegesprekken in die niet over werk gaan, maar over persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden met je medewerkers. Geef dit ook vooraf aan.

Laat dit een veilige omgeving zijn waar werknemers zich vrij voelen om vragen te stellen, uitdagingen aan te gaan en fouten te maken. Dit moedigt experimenteren aan, wat weer essentieel is voor het leerproces.

Eén van de manieren om bij te dragen aan de ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers is door doelgerichte opleidingen en workshops aan te bieden. Hoe je dat doet en wat je ermee kunt, lees je hieronder.

 

Bied doelgerichte opleidingen en workshops aan

Een effectieve strategie voor de ontwikkeling van medewerkers omvat het aanbieden van doelgerichte opleidingen en workshops die aansluiten bij zowel de behoeften van het bedrijf als de persoonlijke en professionele groei van de werknemers. Maar hoe begin je hiermee? Volg de onderstaande stappen:

Stap 1: identificeer de behoeften

Het startpunt voor het aanbieden van doelgerichte opleidingen is het identificeren van de behoeften binnen de organisatie. Dit kan het verbeteren van technische vaardigheden zijn, maar ook het ontwikkelen van soft skills zoals leiderschap en communicatie. Een grondige analyse van de huidige vaardigheden van werknemers, in combinatie met de doelstellingen en strategie van het bedrijf, kan helpen bij het identificeren van de benodigde ontwikkelingsmogelijkheden.

Stap 2: check of er maatwerkopleidingen zijn die aansluiten

Zodra je de behoeften hebt geïdentificeerd, is het belangrijk om opleidingen te vinden die aansluiten op de specifieke vereisten. Maatwerkopleidingen zijn vaak effectiever dan de standaard cursussen omdat ze rekening houden met de unieke context en uitdagingen van de organisatie. Dit kan betekenen dat je externe trainers inschakelt die zich verdiepen in je organisatie en die gespecialiseerd zijn in bepaalde gebieden.

Stap 3: zoek naar additionele praktijkgerichte workshops

Als extra stap, dus na het zoeken naar maatwerkopleidingen, kun je op zoek gaan naar praktijkgerichte workshops. Deze zijn een stuk minder intensief dan de hierboven genoemde opleidingen, maar kunnen wel bijdragen aan het kennisniveau binnen de organisatie.

Stap 4: voortdurende ondersteuning en evaluatie

Na het voltooien van opleidingen en workshops is het natuurlijk belangrijk om werknemers voortdurend te ondersteunen en begeleiden. Dit kan door middel van zogenaamde follow-up sessies, coaching of mentoring. Evaluatie helpt ook bij het verfijnen van toekomstige opleidingsprogramma’s voor andere medewerkers. Zo wordt jullie organisatie daar ook steeds beter in.

Volg deze stappen en je zult zien dat het kennisniveau binnen de organisatie toeneemt, dat mensen gemotiveerd raken zichzelf te ontwikkelen en dat de cultuur op de werkvloer verbetert. Dit helpt weer bij het vinden van nieuwe collega’s. Win-win!

 

Hoe kan werkcentrum helpen met je ontwikkelingsmogelijkheden?

Bij Werkcentrum Groep begrijpen we als geen ander dat het opzetten van zo’n opleidingstraject en het integreren van een leercultuur niet eenvoudig is. Daarom bieden wij werknemers die via ons bij opdrachtgevers werken zelf opleidingen en cursussen aan. Zo heb je daar als werkgever minder omkijken naar!

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend gesprek in, we vertellen je daarin graag over de mogelijkheden.

Neem contact met ons op

Werd je vraag niet beantwoord in onze veelgestelde vragen of wil je graag een afspraak met ons maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail. Je kunt ons ook een WhatsAppje sturen!

0492 565 532 06 388 21 454 info@werkcentrumgroep.nl
  • Door gebruik te maken van het contactformulier ga je akkoord met de verwerking van je persoongegevens volgens onze privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij werken samen met de volgende bedrijven: