29 maart 2024

LinkedIn etiquette: hoe een professioneel LinkedIn profiel optimaliseren

De opkomst van sociale media heeft de afgelopen jaren enorme snelheden bereikt, en ook de zakelijke wereld ontkomt er niet aan.

Wie op professioneel gebied zichtbaar wil zijn, zal moeten geloven aan het wonderplatform LinkedIn. Professionals delen daar hun verhalen, meningen en gebeurtenissen op het werk. Alles met één doel: gezien en nog succesvoller worden.

Neem contact op

Voor je resultaten behaalt via het platform, heb je een paar stappen te doorlopen. Zomaar beginnen met posten zal je namelijk niet veel opleveren. Het eerste ingrediënt voor succes is een sterk LinkedIn profiel optimaliseren waarmee je bezoekers transformeert in geïnteresseerden en misschien zelfs in nieuwe klanten.

LinkedIn loodst je weliswaar door je profiel heen zodra je een account aanmaakt, maar daar zul je geen hoge ogen mee gooien. In dit artikel leggen we je de LinkedIn etiquette uit, het belang van zo’n professioneel online profiel en delen we tips voor de optimalisatie van je profiel. Ook ontdek je waarom online netwerken zo belangrijk is anno 2024.

 

Het belang van een professioneel LinkedIn profiel

Een LinkedIn profiel is tegenwoordig noodzakelijk voor het vinden van een nieuwe baan in sommige sectoren. En niet alleen daarvoor hoor, het heeft veel meer functies. Zo kun je er bijvoorbeeld nieuwe mensen mee leren kennen in je vakgebied. Dat komt goed van pas, toch? Dagelijks zijn er duizenden mensen uit binnen- en buitenland actief op het platform die jou iets kunnen leren of iets voor je kunnen betekenen.

Zoals gezegd verschilt het belang van een professioneel LinkedIn profiel een beetje per beroep. Voor een productiemedewerker is het minder belangrijk dan voor een accountmanager die zijn of haar relaties moet managen. Maar, het verbaast je misschien niets: online netwerken is tegenwoordig voor iedereen relevant. Ook die productiemedewerker met 400+ connecties vindt sneller een nieuwe baan als diegene een bijdrage deelt en zich wellicht kwetsbaar opstelt.

Hiermee kan een professioneel LinkedIn profiel je helpen:

  • Nieuwe baan vinden
  • Nieuwe kansen ontdekken voor je werkgever
  • Netwerk uitbreiden
  • Volgers verhogen en kansen op opdrachten vergroten
  • Op de hoogte blijven van trends in je sector

Om het maximale uit LinkedIn te halen, heb je een goed ingericht profiel nodig. Lees daarom snel verder, hieronder leggen we je namelijk uit hoe je dat doet.

 

LinkedIn profiel optimaliseren en best practises

Voor we je praktische tips geven en de LinkedIn etiquette aanreiken, is het belangrijk om te begrijpen waarvoor je profiel dient. Het LinkedIn profiel heeft twee doelen:

  1. Profielbezoekers duidelijk maken wat je doet
  2. Profielbezoekers omzetten in geïnteresseerden en potentiële klanten

Om dit voor elkaar te krijgen, hieronder 7 best practices:

  1. Lach op je profielfoto

Een eerste indruk maak je – logischerwijs – maar één keer. Geloof het of niet: mensen hebben binnen een seconde al een mening over je. Ook online. Zorg er daarom voor dat je lacht op je profielfoto en dat deze van goede kwaliteit is. Daarmee laat je zien professioneel en benaderbaar te zijn.

  1. Je omslagfoto heeft een functie

Een leuke vakantiefoto op de achtergrond van je profiel plaatsen is misschien wat voor Facebook, op LinkedIn is dat not done. Die omslagfoto heeft namelijk een functie: informeren. Maak duidelijk wat je doet, wat mensen op je profiel kunnen verwachten en plaats bijvoorbeeld een link in de foto.

Pro tip: maak online een QR-code aan en plaats deze in je omslagfoto. Die kunnen bezoekers dan scannen om vervolgens naar een door jou gekozen pagina geleid te worden. Ideaal voor accountmanagers die afspraken in willen plannen met potentiële klanten.

  1. Kopregel

Als je geen kopregel instelt, toont LinkedIn automatisch de functie die je bij je huidige of laatste werkgever hebt ingevuld. Me-ga saai… Jij bent toch veel meer dan die functie? Vul daarom in je kopregel in wat je precies doet.

Hier wat voorbeelden:

  • ‘Wij helpen … aan duurzame klimaatoplossingen’
  • ‘Ik help … aan een wachtrij klanten’
  1. Samenvatting

De naam zegt het eigenlijk al, op je profiel kun je een samenvatting geven van jezelf. Maak hier een wervend verhaal van dat leuk is om te lezen. Wat doe je precies? Waar ben je goed in? Wat heb je bereikt? En waarom moeten mensen contact met je opnemen?

Wie slim is, verwerkt ook zoekwoorden in de samenvatting. Daardoor kom je sneller omhoog bij zoekopdrachten op het platform.

  1. Vaardigheden en onderschrijvingen

Een ondergeschoven kindje op LinkedIn als je het ons vraagt, maar het invullen hoort wel bij de etiquette. De vaardigheden – zeker als ze onderschreven zijn door collega’s en klanten – hebben positieve invloed op je online zakelijke imago. Ze laten zien dat wat jij pretendeert, klopt. Je kunt aangeven waarin je uitblinkt en profielbezoekers zullen op basis van die bevindingen beoordelen of jij de persoon bent die ze nodig hebben.

  1. Aanbevelingen

Eerstegraads LinkedIn connecties kunnen je aanbevelen aan anderen en daar een verhaaltje bij schrijven. Jij kunt dit dus ook voor iemand anders doen. Dit is een soort ‘mond-tot-mondreclame’ en erg waardevol. Ken je iemand die wel een goed woordje voor je wil doen? Vraag dan om een aanbeveling, daardoor ziet je profiel er een stuk sterker uit.

  1. Ervaring en opleidingen

Bezoekers willen weten wat je te bieden hebt en kijken daarom al snel naar je ervaring en opleidingen. Benoem welke functies je hebt vervuld, ook kun je vrijwilligerswerk toevoegen. Dit geeft een goed beeld van hoe jij bent als persoon.

 

Online netwerken en interactie

Succesvol online netwerken op LinkedIn betekent dat je actief betrokken bent en de interactie aangaat met anderen. Het draait namelijk niet alleen om het verzamelen van contacten, maar ook om het vestigen van je aanwezigheid door bij te dragen aan discussies, delen van relevante content en je eigen inzichten. Je kunt verbinden met anderen en tegelijkertijd je expertise tonen.

Hierin hoort een persoonlijke touch centraal te staan. Doen wat anderen doen, laat  je niet opvallen. Je wilt je aanwezigheid opbouwen als betrouwbare en deskundige professional binnen je vakgebied. Dit legt de basis voor een netwerk dat niet alleen groeit, maar ook kansen biedt voor carrièregroei en samenwerkingsmogelijkheden.

 

Conclusie

In een notendop: LinkedIn biedt het perfecte podium om professionele relaties op te bouwen die essentieel zijn voor carrièresucces in een wereld die steeds meer verbonden raakt. Neem de LinkedIn best practices nog eens door, verwerk ze in je profiel en jij zult ongetwijfeld meer uit het platform halen.

Bij Werkcentrum Groep begrijpen we als geen ander hoe lastig het kan zijn om een goed professioneel profiel op te stellen. Zeker als je nog niet bekend bent met LinkedIn, is de drempel soms wat hoog. Daarom ondersteunen we werknemers die via ons werken met het opzetten van zo’n profiel – zodat jij daar je gehele carrière profijt van hebt.

Benieuwd wat we nog meer doen voor onze werknemers? Of wil je gewoon een nieuwe, leuke baan waarin je verder kunt groeien? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in met een van onze collega’s.

Neem contact met ons op

Werd je vraag niet beantwoord in onze veelgestelde vragen of wil je graag een afspraak met ons maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail. Je kunt ons ook een WhatsAppje sturen!

0492 565 532 06 388 21 454 info@werkcentrumgroep.nl
  • Door gebruik te maken van het contactformulier ga je akkoord met de verwerking van je persoongegevens volgens onze privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij werken samen met de volgende bedrijven: