16 juni 2023

Voorkomen van een burn-out: wat kan ik als werkgever doen?

Neem contact op

De krapte op de arbeidsmarkt heeft een negatieve impact op de werkvloer. Steeds vaker moeten professionals meer werk afronden in minder tijd. Dat kan leiden tot ziekteverzuim en uitval, wat de druk op andere teamleden verder vergroot. Wat kun je als werkgever doen om bij medewerkers een burnout voorkomen? In dit artikel geven we antwoord op die prangende vraag.

Om tot die conclusie te komen, is er wat voorkennis nodig. Want wat zijn signalen van een burn-out? En wat zijn de oorzaken? Daar lees je eerst wat meer over.

 

Wat is een burn-out precies?

Een burn-out is niets meer dan een te langdurige blootstelling aan te hoge (werk)stressoren. Dat begint vaak met een te hoge werkdruk die leidt tot werkstress. Een burn-out is een ziekte waardoor de medewerker extreem vermoeid en uitgeput is, in combinatie met weinig vertrouwen in het eigen functioneren. De klachten duren vaak drie maanden tot een jaar. 

De burn-out is in Nederland verantwoordelijk voor een derde van het ziekteverzuim. Dat maakt het een van de grootste arbeidsrisico’s, daarom is weten hoe je een burn-out kunt voorkomen als werkgever zo belangrijk. 

 

Hoe kan ik als werkgever achterhalen wanneer iemand een burn-out heeft?

Meestal kun je een burn-out zien aankomen. Het is zelfs zo dat je als werkgever de burn-out meestal sneller opmerkt dan de medewerker zelf. Van nature hebben de perfectionisten onder ons een grotere kans op een burn-out, houd daar in ieder geval rekening mee. Er zijn verschillende signalen waarmee je als werkgever kunt achterhalen dat iemand een burn-out heeft, we zetten ze op een rijtje:

Mentale signalen

De medewerker heeft moeite om beslissingen te nemen. Ook het oplossen van problemen lukt niet meer goed, tot ergernis van de medewerker zelf. Daarnaast zijn verslechtering van de concentratie, problemen met het geheugen en een verminderd relativeringsvermogen signalen die je als werkgever op kunt merken. 

Emotionele signalen

De medewerker is prikkelbaar, soms wat angstig en kan gefrustreerd overkomen. Mensen in de directe omgeving merken het op en komen misschien wel bij je langs. Het kan ook voorkomen dat iemand sneller kwaad of zelfs agressief wordt.

Een ander signaal is het verlies van zelfvertrouwen. De medewerker twijfelt aan zichzelf en doet langer over alledaagse werkzaamheden, alles moet namelijk extra gecontroleerd worden. 

Fysieke signalen

De bekendste signalen zijn de fysieke. Al voor iemand in een daadwerkelijke burn-out belandt, heeft diegene heel weinig energie en slapen ze slecht. Ook pijn aan het lichaam is een signaal dat er iets niet goed zit. Stress voelt iemand met name in de rug, nek en schouders.

Verminderde motivatie

Sommige medewerkers kunnen geen motivatie meer opbrengen om een taak te volbrengen. Ze voelen zich minder betrokken bij het werken en verliezen ook plezier in hun hobby of het sociale leven. 

 

Wat zijn de bestaande oorzaken van een burn-out?

Zoals eerder benoemd is een burn-out het gevolg van een te langdurige blootstelling aan te hoge (werk)stressoren. Dat is een van de oorzaken, maar er zijn er meer. Vaak is het een wisselwerking van te weinig capaciteiten, de aard van het werk en het team. Dit zijn de veelvoorkomende oorzaken:

Te hoge werkdruk

Er heerst een cultuur binnen het bedrijf dat er altijd maar gepresteerd moet worden. De werklast ligt te hoog. Werkdruk kan ook het gevolg zijn van een gebrek aan ervaring om bepaalde taken te voltooien. 

Slechte werksfeer

Gebrek aan verbinding met collega’s, pestgedrag en een slechte relatie met leidinggevenden kunnen uiteindelijk leiden tot een burn-out. Mensen gaan niet meer met plezier naar het werk en hebben het gevoel constant op hun tenen te moeten lopen. 

Te weinig waardering

Dit kan van alles zijn. Een te laag salaris, te weinig erkenning of waardering voor het (harde) werk dat iemand verzet. In eerste instantie raakt iemand geïrriteerd, maar dit verandert in onbegrip.

Verstoorde werk-privébalans

Altijd maar door blijven gaan en ook na werktijd met het werk bezig zijn, kan op den duur leiden tot een burn-out. Zeker wanneer dat van werknemers wordt verwacht vanuit een werkgever. 

Gebrek aan controle en autonomie

Mensen zijn zelfstandig. Het liefst plannen we zelf onze dagen in en hebben we wat beslissingsbevoegdheid. Wanneer dat niet het geval is, kan de medewerker daar onzeker van worden. 

 

Hoe kan ik als werkgever een burnout voorkomen?

Nu je op de hoogte bent van de oorzaken van een burn-out en signalen die medewerkers afgeven, is het tijd om er iets aan te doen. Een burnout voorkomen kan op talloze manieren, wij hebben er vier voor je uitgewerkt. 

Werkplezier verbeteren

Naar ons idee het meest voor de hand liggend. Jij en je medewerkers brengen een groot deel van hun week door op kantoor, dan moet het ook leuk zijn, toch? Doe er alles aan om het voor iedereen leuk te maken. Organiseer borrels en andere dingen om de teamgeest te verbeteren en plan bijvoorbeeld wandelingen in (dus geen stoffige functioneringsgesprekken) om aan te horen wat er beter kan volgens medewerkers.

Controleer de werk-privébalans

Maak hier afspraken over. Zeg dat werknemers hun e-mail niet meer mogen bekijken na werktijd en in het weekend. Wanneer je dit niet expliciet aangeeft, weten ze niet wat ervan hen wordt verwacht. Maak regels, controleer de werk-privébalans en roep medewerkers bij je wanneer je doorhebt dat ze alsnog werken buiten werktijd. 

Optimaliseer de werk- en taakverdeling

Als werkgever is het je plicht om voor voldoende medewerkers te zorgen voor bepaalde taken en werkzaamheden. Toch komt het voor dat het management daar niet goed genoeg op inspeelt. Om dit te voorkomen, doe je er als werkgever goed aan om meetings in te plannen en gewoon te vragen of er voldoende mensen zijn of dat je extra personeel aan moet nemen. Daarmee optimaliseer je de werk- en taakverdeling en voorkom je stress.

Investeren

Investeer in de ontwikkeling van medewerkers, maar ook in goed materiaal en de juiste tools. Daardoor zijn ze minder lang bezig met bepaalde werkzaamheden, blijft het werk leuk en maak je het leven van medewerkers wat ‘makkelijker’. 

 

Hoe is de rol van een uitzendbureau wanneer dit voorvalt?

Het uitzendbureau is werkgever van uitzendkrachten en bij een burn-out verantwoordelijk voor het doorbetalen van het salaris. Daarnaast regelen wij het re-integratietraject wanneer de medewerker daar klaar voor is.

Dat scheelt onze opdrachtgever een hoop kopzorgen. Vaak zijn er ook vervangers te vinden in onze pool waardoor andere medewerkers niet onverhoopt met meer taken komen te zitten. Dat betekent sneller schakelen, minder risico voor de werkgever en processen die geen gevaar lopen door het wegvallen van mankracht. 

Benieuwd wat Werkcentrum voor je kan betekenen? We vertellen je er graag meer over tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Plan ‘m direct in via de onderstaande knop.

Neem contact met ons op

Werd je vraag niet beantwoord in onze veelgestelde vragen of wil je graag een afspraak met ons maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail. Je kunt ons ook een WhatsAppje sturen!

0492 565 532 06 388 21 454 info@werkcentrumgroep.nl
  • Door gebruik te maken van het contactformulier ga je akkoord met de verwerking van je persoongegevens volgens onze privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij werken samen met de volgende bedrijven: