25 november 2022

Wat is een evaluatiegesprek?

Een evaluatiegesprek is een onderdeel van een baan dat in vrijwel elk bedrijf plaatsvindt. Het is een gesprek om het presteren van een werknemer te bespreken.

Een werkgever kijkt hoe jij de afgelopen tijd hebt gepresteerd, wat er goed ging en wat er nog beter kan. Het kan spannend zijn om dit te horen, maar het is ook heel behulpzaam.

Neem contact op

Het doel van een evaluatiegesprek is om de medewerker nog beter te laten presteren. De werkgever zal kijken hoe hij of zij jou kan helpen om nog beter te worden in je werk. Een evaluatiegesprek is uiteindelijk vooral gericht op de toekomst. Het is belangrijk voor de werkgever, maar ook voor jou als werknemer, dat jij je volledige potentieel benut. De werkgever wil jou zo optimaal mogelijk inzetten.

Verwar een evaluatiegesprek niet met een functioneringsgesprek. Dit is een gesprek dat gericht is op het functioneren van de werknemer. De vraag is hierbij niet zozeer hoe de werknemer nog beter kan presteren, maar juist of de werknemer wel genoeg presteert. Dit is dus een hele andere insteek. Bij een functioneringsgesprek kijkt men veel meer naar de dingen die minder goed gaan. Een evaluatiegesprek gaat juist vooral over de kwaliteiten en het potentieel van de werknemer.

Wanneer vindt een evaluatiegesprek plaats?

Een evaluatiegesprek is dus een gesprek waarin men op de prestaties van een medewerker reflecteert. Wanneer een evaluatiegesprek plaatsvindt, verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven voeren regelmatig dit soort gesprekken, terwijl dit in andere bedrijven bijna nooit voorkomt. Het is maar net wat de leidinggevende zelf fijn vindt werken.

Vaak vindt een evaluatiegesprek in het begin vaker plaats dan later in de diensttijd. In het begin heeft een werknemer nog veel te leren. De medewerker maakt dan nog fouten of merkt dat bepaalde zaken niet zo soepel lopen. Een evaluatiegesprek is in dat geval handig om deze zaken te bespreken en te verbeteren.

In een later stadium van de diensttijd vinden de evaluatiegesprekken steeds minder plaats. De werknemer kent het bedrijf en de werkzaamheden en weet wat hij moet doen. Een evaluatie is dan minder nodig dan in het begin. Toch kan het fijn zijn om af en toe, bijvoorbeeld eens per jaar, een evaluatiegesprek te voeren. Zo blijven werkgever en werknemer in gesprek over de kwaliteit van de werkzaamheden.

Sommige bedrijven verbinden beloningen aan het presteren van hun werknemers. Als bepaalde doelen gehaald worden, gaat het salaris bijvoorbeeld omhoog. In dat geval is de frequentie van de evaluatiegesprekken vaak verbonden aan deze beloningsmomenten.

Evaluatiegesprek voorbereiden

Het kan best spannend zijn om een evaluatiegesprek te voeren. Je praat immers met een leidinggevende over jouw prestaties en kwaliteiten. De leidinggevende zal het ook aangeven als je minder goed presteert dan verwacht. Dit kan pijnlijk zijn om te horen, maar toch is het nodig. Een evaluatiegesprek heeft echter als doel om jouw prestaties te verbeteren.

Het belangrijkste om te doen voor een evaluatiegesprek is het zelf nadenken over jouw presteren. Denk na over jouw werkzaamheden van de afgelopen tijd en wees kritisch. Bedenk wat er goed ging, maar ook waar je nog wat hulp kan gebruiken. Verzin vervolgens op welke manier je nog hulp kan gebruiken en hoe een werkgever jou kan helpen hierbij.

Sta stil bij de werkzaamheden die je leuk vindt en waar je goed in bent. Zijn er werkzaamheden die je vaker zou willen uitvoeren of waar je je meer in zou willen ontwikkelen, schrijf dit dan op. Door voor jezelf alvast een overzicht te maken van jouw mening over jouw presteren, krijg je een helder beeld van jezelf. Tijdens het gesprek kijk je vervolgens of jouw beeld overeenkomt met dat van jouw leidinggevende.

Schrijf ook voor jezelf op welke doelen je nog hebt binnen het bedrijf. Zou je nog willen groeien of een andere functie willen bekleden, laat het je leidinggevende dan weten. Het kan ook zo zijn dat je doelen hebt binnen je huidige functie. Dit is ook iets wat je tijdens een evaluatiegesprek kan bespreken.

Doe onderzoek naar jouw prestaties van de afgelopen tijd. Je kan soms een goed of juist een slecht gevoel hebben over jouw werkzaamheden. Het is daarom goed om naar de feiten te kijken. Dit helpt je om een objectiever inzicht te krijgen in jouw prestaties. Zijn er eerder doelen gesteld, kijk dan of je deze doelen behaald hebt. Probeer daarbij ook te achterhalen waarom dit wel of niet is gelukt.

Dit helpt je ook wanneer je het evaluatiegesprek wil gebruiken als moment om te vragen om opslag of een promotie. Denk je dat je meer verdient of ambieer je een hogere functie, laat dan zien waarom jij dit denkt. Toon tijdens het gesprek aan dat je goed gepresteerd hebt en onderbouw met deze feiten jouw vraag om een promotie. Ook als tijdens het gesprek blijkt dat de werkgever tevreden is met jouw werkzaamheden is het goed om deze feitelijke informatie bij de hand te hebben.

Tips evaluatiegesprek

Veel werknemers hebben tijdens een evaluatiegesprek de neiging om een passieve rol aan te nemen. Ze blijven stil en luisteren naar wat de leidinggevende te zeggen heeft. Onthoud dat het hier om een gesprek gaat, wat betekent dat jij ook aan het woord mag komen. Reageer op wat jouw gesprekspartner zegt en neem deel aan het gesprek.

Laat het ook vooral weten als je het niet ergens mee eens bent. Jouw werkgever en jij kunnen een heel ander beeld hebben van de prestaties op basis van jullie eigen perspectief. Een werknemer kan denken dat een prestatie onder de maat was, terwijl daar misschien een heel goede reden voor is. Jij hebt onder omstandigheden wellicht juist heel goed gepresteerd. Benoem dit en leg uit waarom jij vindt dat je het toch goed hebt aangepakt.

Is jouw leidinggevende het toch niet eens met je, maak hier dan geen ruzie over. Ga niet de discussie aan, maar stel vragen over de situatie. Laat weten dat je bereid bent om te luisteren, neem een open houding aan en vraag hoe je het een volgende keer beter kan aanpakken. Ook als je het niet eens bent met het standpunt van de leidinggevende kan je hier wellicht iets van leren.

Heb jij net een nieuwe baan gevonden via ons? Bereid je dan alvast voor op het eerste evaluatiegesprek zodat je sterk in je schoenen staat!

Neem contact met ons op

Werd je vraag niet beantwoord in onze veelgestelde vragen of wil je graag een afspraak met ons maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail. Je kunt ons ook een WhatsAppje sturen!

0492 565 532 06 388 21 454 info@werkcentrumgroep.nl
  • Door gebruik te maken van het contactformulier ga je akkoord met de verwerking van je persoongegevens volgens onze privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wij werken samen met de volgende bedrijven: