thumb|right|180px|Het Linux-vignet thumb|right|180px|Voorbeeld van woordmerk: Facebook thumb|right|180px|Het beeldmerk van de TU Delft bestaat uit het woord geschreven in een speciaal lettertype en kleur Een beeldmerk of logo is een grafische uiting die met een bedrijfs- of productnaam geassocieerd wordt. Het woord “logo” is afgeleid van het Griekse woord “λογος”, dat kan worden vertaald als “woord”. Een beeldmerk kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, lettermerk, monogram, embleem, zegel, mascotte dat symbool staat voor een woord of combinatie van woorden of uit een combinatie van een aantal van deze dingen. Een beeldmerk is een beeld dat overeenkomt met het merk. Zo is bijvoorbeeld het beeldmerk van Puma ook daadwerkelijk een poema. Voorbeeld van een woordmerk zijn de logos van Esprit, HEMA en Honig. Twee voorbeelden van een beeldmerk/vignet zijn het logo van de NS en van de NMBS. Een voorbeeld van een lettermerk zijn de logo’s van Peek & Cloppenburg, de Friesland Bank en de NOS. Een voorbeeld van een monogram (ineengevlochten letters) zijn de logo’s van Albert Heijn en de V&D. Een voorbeeld van een embleem zijn de logo’s van veel voetbalclubs, Philips en Alfa Romeo. Een voorbeeld van een zegel (een stempelmerk) zijn de logos van C&A, Douwe Egberts, Koopmans Meelfabrieken. Een voorbeeld van een logo met een mascotte zijn de logo’s van ING (leeuw) en Lacoste (krokodil). Een vignet is een abstract (beeld zonder herkenbare voorstelling) teken dat pas na associatie met het merk herkend kan worden als merkteken, zoals de drie strepen van adidas. Het kleurgebruik bij al deze varianten is erg belangrijk en ook de vormentaal en lettertypes. Vaak worden bovenstaande onderdelen in combinatie gebruikt waardoor de losse termen door elkaar gebruikt worden, wat verwarring schept over de juiste terminologie.